E ușor să intri în contact cu noi! STR MIHAI VITEAZU NR 32 SUCEAVA, JUD SUCEAVA

Scena 2 (Actul 1)

Imparţialitate şi credibilitate

Tot la teatru suntem. Cel puţin cu gândul. Şi tot cu gândul la concursul de proiecte de management pentru Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava. Deşi viceprimarul Dan Ioan Cuşnir ne-a îndemnat la răbdare şi încredere, desfăşurarea lucrurilor a cam ştirbit din capitalul de credibilitate al autorităţilor. Când începi să răsfoieşti documente oficiale, în speranţa că totuşi îţi sporeşte măcar cu o secundă gradul de încredere (ca să parafrazez misiunea declarată a managerului interimar Păduraru), că de fericire nu poate fi vorba, şi bruma aia de speranţă se duce pe apa sâmbetei.

Comisia de concurs constituită prin HCL 161/2025 era formată din Andrei Merchea (Director Teatrul Tineretului Piatra Neamţ), Eduard Burghelea (Director Teatrul „Bacovia” Bacău) şi Anca-Mihaela Gâtlan (reprezentant al Consiliului Local al municipiului Suceava). HCL 207/2025 schimbă comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor. Astfel, noua comisie de concurs are următoarea componenţă: „Sandu Vasilache – Director – Teatrul Mihai Eminescu Botoşani, Emil Banea – Director – Teatrul Odeon Bucureşti şi Anca Mihaela Gâtlan – reprezentant al Consiliului Local al municipiului Suceava”.

HCL 207 introduce şi reinventează comicul de nume. Oficial numele directorului Teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani este Alexandru Vasilachi. Verificaţi dacă nu mă credeţi. Neoficial, e foarte posibil ca prietenii să-i spună Sandu, nu e nemaiîntâlnit. Dar la atâta transparenţă în declararea prieteniei din partea primăriei nu mă aşteptam. Pentru că Vasilachi transformat în Vasilache e doar o greşeală de tehnoredactare în acte oficiale, nu neprofesionalism. Să fim oameni, zic. Asta doar aşa, ca să mai descreţim frunţile, pentru că le încreţim imediat. Că aşa-i la teatru. Mai râdem, mai plângem, mai citeşti nişte legi, mai încerci să înţelegi ce se întâmplă.

Eu mă aşteptam ca în noua comisie de concurs constituită să nu mai apară Anca Mihaela Gâtlan ca reprezentant al Consiliului Local al municipiului Suceava. De ce? Pentru că la data 29 august 2025 (data HCL) se încheiase deja etapa de depunere a dosarelor pentru concurs (25 august fiind data limită) şi numele candidaţilor nu mai erau un mister, cel puţin pentru organizatorul concursului.

Facem un salt înapoi timp. Răsfoim Regulamentul de organizare şi funcţionare al Teatrului Municipal „Matei Vişniec” Suceava (aprobat prin HCL 146/2018, modificat prin HCL 307/2020). Îl găsiţi pe pagina teatrului. Dacă veţi citi Capitolul II. Misiune şi viziune. Obiect de activitate., veţi găsi fraze ca: „Scopul Teatrului este să faciliteze realizarea incluziunii sociale prin aducerea în prim plan a unor subiecte care reflectă situaţia dramatică cu care se confruntă unii oameni sau categorii sociale”.

Sau „Teatrul provoacă, ceea ce înseamnă o hrană pentru spiritul critic”. Printre obiectivele generale veţi regăsi: „Includerea în repertoriu a unor spectacole care promovează prietenia, toleranţa, nevoia de comunicare între oameni”. Tot în ROF veţi găsi şi structura organizatorică. Aia veche, că nu s-a obosit nimeni să o actualizeze cu prevederile HCL 182/2025 care modifică organigrama şi statul de funcţii. Aşa că nu ştim ce atribuţii are inginerul şef, spre exemplu. Dar putem afla ce atribuţii are Consiliul Adminstrativ, care, aşa cum îi spune numele, se ocupă cu treburi adminstrative. Nu artistice, nu repertoriale. Pentru asta există Consiliul Artistic. Ar fi minunat dacă membrii consiliului administrativ ar citi măcar paragraful cu atribuţiile lor, dacă nu tot documentul. Că la alte studii şi cărţi despre istoria teatrului, rolul teatrului, rolul instituţiei publice de cultură, nu mă pot aştepta, ar fi o naivitate extremă chiar şi pentru mine.

Mă întorc la reprezentantul Consiliului Local al municipiului Suceava în Consiliul Administrativ al Teatrului şi în comisia de concurs, Anca Mihaela Gâtlan. Mai fac aici o mică paranteză. Îmi imaginez comisia de concurs, izolată într-o cameră departe de interferenţele externe de orice fel (ca juraţii în filmele americane), la care nu ajung nici declaraţiile reprezentanţilor autorităţii locale (cum ar fi viceprimarul Cuşnir) care face laudaţio managerului interimar fără a-l numi interimar, şi care ar putea sugera destul de pe faţă pe cine ar dori în funcţie definitiv (sau măcar pentru un prim mandat de 5 ani). Revenind. Anca Mihaela Gâtlan face de-a lungul timpului nişte remarci, păreri personale, care dovedesc că nu cunoaşte nici atribuţiile sale în consiliul administrativ, nici care-i treaba cu arta teatrului, cu atât mai puţin cu concepte cum ar fi incluziunea, toleranţa, nediscriminarea.

Ba mai mult în urma declaraţiilor discriminatorii ale consilierului local Anca-Mihaela Gâtlan, Horia Andrei Butnaru a depus o petiţie la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pe care a şi anunţat-o public pe 1 iulie 2025. Vă reamintesc că Horia Andrei Butnaru şi-a depus dosarul la concursul de proiecte de management pentru Teatrul „Matei Vişniec” Suceava. E drept că, în regulamentul de concurs aprobat prin HCL 161/2025, la descrierea situaţiilor de incompatibilitate nu e prevăzută şi această situaţie. Dar e etică? Poate fi Anca Mihaela Gâtlan imparţială? Sigur, veţi spune cu naivitate. A semnat desigur şi o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate. Plus că proiectele de management sunt anonimizate, nu-i aşa? Dar ce te faci cu interviul managerului interimar despre care v-am tot povestit, în care gura domniei sale revelează o parte a proiectului său de management şi aruncă în eter cuvântul Titan care descrie una dintre componentele pe care le propune prin proiectul pe care îl scrie. Nu e oare un indiciu? Pentru a putea fi identificat proiectul de management cel mai aproape de perfecţiune? Dacă apare cuvântul Titan sau oricare dintre sinonimele acestuia în proiectul de management depus de managerul interimar, nu e un indiciu pentru comisie care dosar e al cui? E corect? E legal?

Verifică cineva această coincidenţă? Că mie nu cred că-mi oferă cineva şansa să fac o analiză imparţială.

Urmează proba interviului. 17 septembrie. Cum credeţi că se va concretiza imparţialitatea reprezentantului Consiliului Local al municipiului Suceava faţă în faţă cu candidatul care i-a contestat discursul discriminatoriu? Legendele populare spun că undeva, cândva, în Grădina Maicii Domnului, la proba interviului, unii candidaţi ştiau întrebările dinainte. Pentru că, nu-i aşa, e absolut relevant dacă un manager de teatru ştie pe de rost un articol de lege din legile incluse în bibliografia de concurs. Aşteptăm înregistrarea audio video pe pagina teatrului şi a primăriei, pentru că, cel puţin teoretic, interviul e public.

Poate până marţea viitoare se mai ridică ceaţa de pe transparenţa instituţională şi decizională la Suceava.

P.S. Promit în scris o analiză a discursului public al Ancăi-Mihaela Gâtlan. E important să ne cunoaştem consilierii locali. Dar până atunci un scurt comentariu la dorinţa personală a doamnei privind repertoriul teatrului şi punerea în scenă a pieselor de teatru care să ţină cont de faptul că „Suceava este leagănul credinţei”. În istoria teatrului, misterele şi miracolele dramatice şi-au avut perioada de glorie în epoca medievală, erau destul de violente şi uneori vulgare, tocmai pentru a marca distanţa abisală dintre urâciunea şi spurcăciunea păcatului şi frumuseţea mântuirii. N-a fost o perioadă chiar luminată nici sociopolitic şi nici artistic, că te mai încurca Inchiziţia. Noroc că s-au pus nişte secole între noi şi evul mediu şi ne place să credem că am evoluat puţin.

Luana Popa