
Antract
Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava nu are nici acum afişat programul spectacolelor pentru luna octombrie. „Octombrie 2025
Nu există program pentru această lună!” scrie pe site-ul instituţiei. În septembrie ne-am bucurat de o singură reprezentaţie. Ni s-au fluturat cuvinte mari, planuri grandioase de talie europeană şi mondială, dar până una alta, „aveţi răbdare şi încredere”. Răbdarea e pe final, încrederea s-a stins deja. Program nu avem. Avem organigramă schimbată, posturi noi (şi angajări pe post care, conform „Ordonanţei trenuleţ”, nu par foarte legale), un manager încă interimar până la semnarea noului contract. Şi consiliu de administraţie.
Consiliul artistic nici nu contează. Spre deosebire de cel de administraţie, acesta are rol consultativ. Probabil că ăsta e unul dintre motivele pentru care membrii din consiliul de administraţie îşi arogă dreptul de a emite public propriile preferinţe asupra repertoriului teatrului. Consiliul de administraţie nu are competenţe şi atribuţii în sensul ăsta, dar ce frumos ar fi dacă s-ar juca ce-mi place mie… Nu merg la teatru, pentru că sunt oameni ocupaţi şi cu o frică ancestrală de contemporan. Dacă ar merge, ar fi surprinşi să regăsească în repertoriul instituţiei pe care o consiliază şi acele titluri „clasice” pe care le tot invocă. Şi ajungem la analiza de discurs pe care am promis-o.
Desemnată membru în Consiliul de administraţie al Teatrului Municipal „Matei Vișniec” Suceava, Anca Mihaela Gâtlan declara: „Ca dascăl și consilier local, cred cu tărie că teatrul este un pilon cultural fundamental pentru comunitate, un spațiu al dialogului, al educației și al coeziunii sociale. Rolul nostru este să transformăm teatrul într-un loc al întâlnirii, unde toți sucevenii, indiferent de vârstă sau nivel de cultură, să se regăsească.”
DASCĂL, dascăli, s. m. 1. (Înv.) Învățător (la țară); p. ext. profesor. ♦ (Rar) Om de știință; învățat, savant. 2. Fig. Inițiator sau propagator al unei doctrine; îndrumător într-un anumit domeniu. 3. Cântăreț de biserică; diac, psalt, cantor. – Din bg., sb. daskal. Cf. ngr. didáskalos. (Dicționarul explicativ al limbii române (ediția a II-a revăzută și adăugită) Academia Română, Institutul de Lingvistică, Editura Univers Enciclopedic Gold, 2009)
Termenii pe care îi utilizăm sunt revelatorii în analiza discursului pentru înţelegerea perspectivei personale a celui care ne vorbeşte. Anca Mihaela Gâtlan foloseşte termenul dascăl şi nu profesor, deşi sunt convinsă că pe diplomele sale, indiferent de gradul de specializare, în contractul de muncă etc. apare titulatura de profesor. E un indiciu despre unde se poziţionează vorbitorul pe o axă simbolică lingvistic temporală şi implicaţiile aferente. Dascălul are o conotaţie populară şi este folosită destul de des în contexte care fac apel la dimensiunea emoţională şi nostalgică, această imagine luminoasă de tip Domnu Trandafir, care anulează orice reacţie raţională. Profesorul e ceva mai rece, mai standardizat, mai modern. Profesorul urmează programa şcolară, dascălul te învaţă ce crede el că e bine.
Altfel, total de acord cu ceea ce spune Anca Mihaela Gâtlan despre teatru ca „un pilon cultural fundamental pentru comunitate, un spațiu al dialogului, al educației și al coeziunii sociale.” Doar că una spunem, alta înţelegem. Şi încet încet o dăm în fabulă: „Că voi egalitate, dar nu pentru căţei.” Aşa reiese din discursul consilierului local Gâtlan: „Prioritățile mele vor include adaptarea repertoriului la specificul și preferințele publicului nostru local, ținând cont de identitatea culturală și spirituală a Bucovinei, cu un accent special pe valorile creștine care definesc această zonă.” Am punctat în numărul trecut: dramele liturgice, misterele şi miracolele dramatice şi-au avut rolul lor în epoca medievală. Teatrul evoluează şi nu e un instrument de propagandă religioasă. Dialog, educaţie şi coeziune socială, dar în limitele stabilite de dascăl. Ultima oară când am verificat România era stat laic, care la un nivel de bază înseamnă că-şi tratează cetăţenii în mod egal şi nu preferenţial în funcţie de credinţele lor religioase, afilierea religioasă sau lipsa ei. Chestiune care se aplică şi în teatru. Ba mai mult. Teatrul este o artă. Arta nu are ca principală miză să placă, să distreze, să acomodeze gustul unora sau altora în funcţie de preferinţe religioase. Ori dacă vorbim la modul general de valori creştine: iubirea, dreptatea, libertatea, pacea, compasiunea, bunătatea, ar trebui să se aplice la modul general, nu doar celor de care îţi place la un moment dat în viaţă. Aproapele e celălalt îndiferent de rasă, naţionalitate, origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, etc. Şi mai zic o dată, priorităţile membrilor Consiliului de Administraţie al teatrului nu au legătură cu direcţia artistică, cu alegerea repertorială.
Termeni ca incluziune, armonie, educaţie, dialog, nu sunt doar nişte concepte abstracte pe care le aruncăm ca să dea bine, că sunt la modă. Trebuie să le şi înţelegem şi să le aplicăm chiar şi când nu ne convine. Fără „da, dar…” Vrem ca teatrul să fie spaţiu de incluziune, dar fără ăia sau ăilalţi. Ratăm sensul cuvintelor. Şi e de neiertat pentru un profesor universitar, fie el şi dascăl.
Anca Mihaela Gâtlan spune că „mi-am dat seama de ambivalenţa lucrurilor, în ideea în care trebuie să păstrezi echilibrul de a fi o imagine, de a fi cineva în lumea teatrului românesc, european, internaţional şi echilibrul între a aduce şi a reprezenta pe scena teatrului municipal acele piese de teatru care să fie pe placul publicului” şi că nu-şi doreşte să vadă reprezentări ale „cultului LGBT” pe scena teatrului municipal: „nu cred că a pune în scenă imagini nude duc în zona de educare culturală a publicului sucevean în contrabalanţă sau în balanţă cu alte piese de teatru consacrate, piese pe care ne dorim să le vedem şi la Suceava şi pentru care noi mergem să le vedem în alte zone din România”. LGBTQ+ nu e un CULT. Dacă ar fi, ar avea mai multe drepturi şi libertăţi. Poate aşa ar reuşi şi oamenii „mândri de viziunea conservatoare” să înţeleagă că drepturile omului nu sunt o chestie aleatorie, în funcţie de preferinţele uneia sau altuia. N-am înţeles conceptul de „imagini nude”, dar bănuiesc că îi este teamă că ar putea vedea nuduri pe scenă. Bănuiesc că nu consideră nudul o formă de reprezentare artistică. Noroc că Michelangelo, Goya, Klimt, Modigliani, Botticelli, Hokusai (şi câţi alţii) habar n-au avut că nu se face. Dar nici ei nu-s aşa consacraţi ca artiştii pe care şi-i doreşte Anca Mihaela Gâtlan la Suceava. Şi nici nu-s români. Cu atât mai puţini suceveni, bucovineni. Nu dau exemple din teatru că şi alea sunt tot din „orizonturi îndepărtate”.
Mai spune Anca Mihaela Gâtlan că nu înţelege „educarea cu sila a publicului”. De unde deduc că vede rolul educaţional al teatrului, dar că nu-i place. Sau că a fost adusă la teatru cu sila, a văzut că e cu educaţie şi tot nu i-a plăcut. Ea e dascăl, ea educă, nu i se face ei educaţie. Cu sila. Aş zice că educaţia în România se face cu sila, atunci când se face. Că e obligatorie. Şi chiar şi aşa rata de abandon şcolar este înfiorătoare, analfabetismul funcţional aşijderea, că sistemul de învăţământ e depăşit şi învechit (cam ca termenul dascăl) deci nu prea funcţionează în parametri optimi. Şi dacă un dascăl nu respectă atribuţiile pe care le are în Consiliul de Administraţie aşa cum sunt ele stipulate în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Teatrului Municipal „Matei Vişniec” Suceava, ba se ascunde după expresii clişeatice şi nefondate/nedocumentate ca mantra cu „pe placul publicului”, „ce-şi doreşte publicul”, „oamenii mi-au spus” şi altele din acelaşi registru, nu înţelege rolul instituţiei publice de cultură sau se face că nu-l înţelege pentru că nu-i e pe plac, rezultatele sunt previzibile. Teatrul e pe mâini bune. Teatrul care ar trebui să fie „un pilon cultural fundamental pentru comunitate” va avea aceeaşi valoare culturală şi artistică precum o tarabă de suveniruri creştine importate din China, vândute în Bucovina.
Cât despre verticalitatea consilierului local, Anca Mihaela Gâtlan a ales să facă parte din comisia de concurs (concursul de proiecte de management pentru Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava) în ciuda faptului că era într-o situaţie de incompatibilitate etică. Declaraţia privind obiectivitatea/imparţialitatea ei este la fel de legitimă ca întreg discursul despre teatru: zic ca voi şi fac ca mine.
Ne vedem la teatru. Când o fi.
Luana Popa

Viitorul sună bine
Avem manager la Teatrul Municipal “Matei Vişniec” Suceava. Este dl Adrian Cristinel Păduraru. Ştiam deja cu toţii. Cumva ar trebui nici să nu ne putem nici măcar supăra pe domnul viceprimar Dan Ioan Cuşnir care, în timpul concursului pentru postul de manager, ne spunea deja ce va face domnul Păduraru. Sună a antepronunţare, cât se poate de publică, mai mult ilegal decât neetic când e vorba de un concurs de management organizat de instituiţia publică din a cărei conducere face parte. Dar probabil dumnealui a făcut-o nu pentru că, odată numit în funcţie, nu îi mai pasă ce credem noi, cetăţenii. Nu, dimpotrivă. Tocmai din respect pentru noi aleşii noştri locali nici măcar nu mai mimează respectarea legilor. Pentru că ei urăsc ipocrizia. Şi cred în eficienţă, cred în ei înşişi, în vasta lor expertiză şi, mai ales, în puterea lor (absolută) de decizie.
Dacă ne place sau nu ne place de Dl Păduraru şi de propunerile sale nu are absolut nici o relevanţă. Dacă avem sau nu încredere în el şi în proiectul său de management, ce importanţă are, într-un stat de drept în care el a concurat şi a câştigat un concurs? Am văzut noi proiectul ? Nu l-am văzut şi nici nu am avea expertiza să avem o părere, chiar dacă ni s-ar arăta. Noi trebuie să avem încredere, pentru că oameni mai manageri şi mai duşi la teatru decât noi au parcurs etapele legale de organizare a unui concurs, au evaluat, au notat şi au decis. Acesta era demersul legal şi normal şi puteam să comentam cât am fi vrut pe la colţuri despre programul, orientarea şi calitatea demersurilor viitoare ale teatrului nostru, să fim circumspecţi şi să avem temeri, dacă o ducem atât de bine încât temerile noastre cele mai mari să fie despre teatru. Adică puteam fi hateri, dar în nume propriu şi aleşii noştri ar fi putut ofta cu clemenţă şi milă în faţa micimii noastre şi şopti fanilor că sigur suntem oamenii concurenţei. Şi pentru a fi îndreptăţiţi să se poarte precum nişte cârmaci ai societăţii, deranjaţi de muştele comentatoare, dar verticali în misiunea lor conducătoare, tot ce trebuiau să facă era să mimeze cât de cât convingător. Organizezi concurs pentru un post de manager, parcurgi etapele legale şi cine iese, iese. Cui nu-i place, n-are decât să participe data viitoare la concurs. Era greu? Dar la noi, în Suceava anului 2025, nici măcar atât nu se poate. Nouă ne spune viceprimarul cu săptămâni înainte de finalizarea concursului cine îl va câştiga, ca să nu ne bage stresul în depresie şi să nu mai ieşim la munca patriotică la care ne încurajează primăria. Dacă nu e asta transparenţă şi bună comunicare a autorităţilor cu cetăţeanul, atunci … Chiar, ce e?
E ok. Doar n-o să facem revoluţie. Şi pentru ce? Pentru nişte copaci? Pentru trotinete electrice? Pentru teatru? Pentru ştrand? Pentru patinoar? Pentru respect? Ar trebui să începem prin a-l avea faţă de noi înşine şi apoi faţă de oraşul nostru, ţara noastră. Şi abia apoi să începem să îl cerem şi numiţilor noştri.
Până atunci, la muncă vă rog, că deficitul nu se plăteşte singur. Şi trebuie să îţi cumperi şi trotinetă. Sau maşină. Şi abonament la piscină. Şi să vezi ce program au teatrele din judeţele vecine. Bine, asta cu teatrele, cui i-o păsa. Nu vă faceţi griji, primăria se ocupă de nevoile, dezideratele şi interesele dumneavoastră. Aşa cum ştie ea, adică decide suveran ce trebuie şi ce nu, ce vă doriţi şi ce nu vă trebuie. Peste încă câţiva ani, când vă veţi milogi de copiii voştri să se întoarcă în Suceava de prin oraşele în care vor fi fugit la studii sau la muncă, să faceţi o listuţă cu ce le oferă oraşul ăsta. Începeţi de acum, că deja e târzior. Trec anii peste noi şi capacitatea noastră de uimire, deşi neameninţată, trebuie continuu exersată. Aşa cum îşi exersează unii năravurile, continuu şi neabătut. Iar copiii lor se întorc întotdeauna, că unde să se ducă?
Dinel Dumitru Teodorescu


