E ușor să intri în contact cu noi! STR MIHAI VITEAZU NR 32 SUCEAVA, JUD SUCEAVA

Frica de perşi este justificată

Acum foarte mulţi ani, nişte oameni care nu prea aveau ce face (că nu aveau nici telefon fix, darămite smartfoane sau smarttelevizoare) şi care nici nu se zbăteau prea mult cu supravieţuirea s-au apucat să scrie, să facă teorie, să facă cutiuţe şi sertăraşe în care să îndese deampreunelea cu definiţii şi exemple de ce e una şi ce e alta, de ce e una mai bună ca alta ş.a.m.d. Şi s-au apucat ei aşa să zică de la sine putere despre tragedie şi comedie, cum că una e artă nobilă, înaltă şi cealată minoră. Că una vorbeşte spiritului şi alta doar distrează. Şi câte şi mai câte n-au zis de atunci încoace oamenii. Dar asta n-a oprit pe nimeni. Ba dacă stăm să ne uităm vedem că nişte alţi oameni şi-au pus în cap să dea alt sens comediei, să strecoare pe ici colea niscaiva cârlige şi pentru spiritul înalt care nu se lasă prostit cu una cu două şi nu se lasă prins uşor în capcana râsului de dragul râsului, ci practică mai cu seamă râsul deştept, râsul cu miez, râsul „râzi tu, dar nu-i râsul tău”, râsul plânsul şi alte variaţiuni pe aceeaşi temă.
Şi s-or apucat oamenii ăştia să facă demonstraţii. Unii au scris, alţii au jucat, unii au regizat, alţii au construit universul, unii au creat limbaj din mişcare, din proiecţii video, din muzică. Şi aşa ajungem să o cunoaştem pe Lysistrata şi povestea ei (Lysistrata, dragostea mea de Matei Vişniec, regia Zalán Zakariás, scenografia Andra Bădulescu Vișniec, muzica Hunor-Lehel Boca, coregrafia Alice Veliche, pregătirea muzicală Diana Roman, video design: Andrei Cozlac, filmări Andrei Botnaru, Teatrul Naţional Iaşi).
Război interminabil, război cu multiple ramificaţii, război care naşte din război. Un cor. Un corifeu. Zei care-şi fac simţită prezenţa. Sunet, mişcare şi proiecţie video care completează un tablou scenic care astfel capătă valenţe de universal şi atemporal. Siluetele vii şi avatarurile video multiplică experienţa şi intensifică emoţia. Pioni în voia destinului, pioni aruncaţi într-o luptă fără sfârşit. Corul se scindează. Antagonie. Femei versus bărbaţi. Război versus pace. Schimbare versus tradiţie. Negociere. Bătălii pierdute. Bătălii câştigate. Lysistrata, eşti nebună. Lysistrata nu eşti nebună. Lysistrata este un element perturbator. Întrerupe lamentaţiile. Are întrebări. Din întrebări se nasc strategii, posibile soluţii. Se decupează din conformitate şi visează la o altfel de lume, o lume în care bărbaţii nu mai sunt orbiţi de război şi dependenţi de vărsarea de sânge. Scene pline de umor şi ritm conturează această luptă, lupta dintre ce este şi ce ar putea fi,

lupta dintre ce vor ele şi vor ei, lupta pentru putere şi dominaţie. Ne recunoaştem şi ne amuzăm. Râdem deştept în faţa oglinzii care ne arată eterna înfruntare şi chipurile pe care le ia. E drept că râdem cu mai mare poftă de ceilalţi. Dar dincolo de acest prim strat de percepţie, se întrezăreşte un altul. Dincolo de confruntarea de gen, mai puternică e confruntarea extremelor care rămâne ca bază a desfăşurării poveştii. Absolutizarea unei poziţii, fie că e bărbatul ca exponent al violenţei (domestice, patriotice etc) sau bărbatul din care a fost exorcizată bruta, care şi-a anihilat instinctele violente şi îşi manifestă competitivitatea doar în turniruri de poeme devine o metaforă a comunicării în lumea contemporană – nuanţele nu mai există, iar tuşele grosolane sunt folosite ca argumente în orice controversă, generalizarea extremelor devenită mod de viaţă. Scenografia, costumele, conceptul de mişcare subliniază mesajul cu detalii fine şi pline de umor.

Lysistrata transformă o bucăţică de lume. Îi dă reguli noi. Violenţa nu e acceptată. Triumful artelor şi a bunei înţelegeri. Dar cum poate coexista aceast fragment într-un întreg care nu funcţionează după acelaşi reguli? Cum poate face faţă ameninţării externe? Sunt doar câteva dintre dilemele pe care spectacolul le aruncă publicului printre hohotele de râs. Şi iată că şi spiritul este satisfăcut. Are ce mistui. Nici nu e nevoie să aştepte până ajunge în acel spaţiu intim dedicat meditaţiei şi filosofiei, pentru a-şi da frâu liber gândului şi analizei profunzimilor temelor propuse. Are timp în intermezzourile create doar pentru divertismentul general. Acolo unde şi-au găsit loc inserţiile filmate cu interviurile ce pot fi demonstraţii vii ale spuselor oamenilor ălora de vă ziceam că nu aveau altceva de făcut decât să definească şi să teoretizeze tehnici de creaţie, arte poetice. Cu alte cuvinte, de toate pentru toţi – şi pentru spiritele în căutare de divertisment facil şi gata de digerat, şi pentru spiritele înalte în căutare de idei şi dileme proaspete de disecat.

„După cum vedeţi, zeii nu ne-au dat destule cuvinte pentru a ne putea înţelege pe noi înşine, pentru a ne putea sonda sufletul, pentru a ne da seama cine suntem şi ce vrem, pentru a înţelege lumea şi infinitul, moartea şi naşterea… Şi atunci am inventat teatrul…” (Lysistrata, dragostea mea de Matei Vişniec)

Exerciţii pentru ieşit din contur

DUMITRU DINEL TEODORESCU

Da, ştiu, e cel mai bun titlu pe care l-am avut până acum. Şi asta pentru că nu e al meu. (Am auzit dezamăgirea, să ştiţi !) E al lui George Roşu. Dar sunt şi eu foarte inteligent pentru că am puterea să recunosc (se pune, nu?) şi foarte român pentru că folosesc cuvintele altuia fără ghilimele.
Ştim că cea mai citită pagină a Insertului cultural este pagina a treia, a lui George Roşu, care este foarte leneş şi numai de aceea surprinde chestii esenţiale cu atât de puţine cuvinte. Că altfel s-ar revărsa peste voi cu şuvoiul de cuvinte cu care vă chinuim noi ăştialalţi, cei harnici! Da. Nu din instincte grandomane sau pentru că nu suntem în stare să bijuterim la cuvinte până ne iese dintr-o singură propoziţie. Nu!
Ei bine, am pornit să vorbim despre expoziţia lui George Roşu inaugurată vinerea trecută la Institutul Francez din Timişoara şi, ca în orice discurs de lansare a unei expoziţii, încă nu am spus nimic despre ea, ci am bătut câmpii despre noi, cinstiţii invitaţi. Nu râdeţi, că şi asta a fost intenţionat, ca să aveţi sentimentul ăla bun de la vernisaje, când prezentatorul povesteşte câte o oră despre el, ce crede el şi că şi el ar fi făcut, dar nu a apucat, fără să amintească expoziţia pe care o vernisează. Acel sentiment din cauza căruia nici nu vă mai duceţi la vernisaje.

„Sfaturi, propuneri şi exerciţii pentru ieşit din contur” este ultima expoziţie a lui George Roşu. Poate o vom aduce şi în Suceava la un moment dat (pretext pentru a ne lăuda că Asociaţia Un Concept Luna îi este partener), dar nu suntem siguri.

Nu suntem siguri din cauză că autosuficienţa nu a găsit niciodată teren fertil în Bucovina! Contururile noastre sunt într-adevăr inamovibile, dar sunt foarte largi şi confortabile. Nu avem de ce să le depăşim sau, mai rău, să le evadăm. (Plus că unora dintre noi doctorii le repetă insistent că depăşirea conturului se va solda realmente cu ieşirea finală.) Nu suntem siguri şi din cauză că ciorba noastră este cea mai bună. Iar când o tot reîncălzim ne ţinem de fapt de tradiţii. Măcar că noi acceptăm uşor sfaturi şi propuneri. Deci cumva o expoziţie cu aşa un titlu nu ne-ar putea trezi interesul. Ar fi de văzut mai mult pentru că e frumoasă şi haioasă. Decât de altceva.

Dar rămâne problema esenţială, subtitlul, prost ales de către artist : „+ desene pe care o să vrei să le furi.” Gratuit instigator la delicte, s-ar putea să ne lase fără posibilitatea fizică de a mai vedea expoziţia la Suceava! Dacă ni se va răpi această posibilitate, măcar un teaser să vă dau (în plus faţă de pagina 3). Unul dintre desene întreabă: “Ce culoare are Arta?”. Răspunsurile posibile nu vi le pot dezvălui, dar ştiu că mulţi ar fi tentaţi să răspundă: „Felicitări!”

Dinel Dumitru Teodorescu