Festivalul Tânăr de la Sibiu – o șansă în plus de înțelegere a lumii
Cea de-a șasea ediție a Festivalului Tânăr de la Sibiu se încheie astăzi, iar eu adun amintirile acestui festival. Îmi dau seama în timp ce scriu cât de prezente și apropiate mi-au rămas zâmbetele și clinchetele de veselie ale tinerilor spectatori. Încerc să le împărtășesc.
Este prima oară când particip la Festivalul Tânăr, nu doar în calitate de spectator, dar și de actor al Teatrului pentru Copii și Tineret Gong din Sibiu, unde are loc festivalul, căci iată, acest eveniment îmi dă prilejul să respir noutăți, întâlniri și performanțe teatrale fără de care nu aș putea să înțeleg și să-mi dezvolt propriile mijloace de joc și creație. Pentru orice actor astfel de întâlniri sunt vitale.
”Tema acestei ediţii este Closure / Încheiere şi marchează finalul acestui festival în formatul lansat în 2015. Avem nevoie să ne reinventăm pentru a răspunde turbulenţelor din jurul nostru, şi cred că mai mult decât oricând avem nevoie de naraţiuni performative să ne panseze rănile din aceşti ani şi să ne aducă împreună. Avem tendinţa de cele mai multe ori să uităm şi să revenim la aceleaşi greşeli ca un ciclu, de la o extremă la alta. Bazându-mă pe maturitatea dobândită a teatrului de-a lungul acestor ani dificili, am încredere că în urma redefinirii publicului nostru vom reuşi să oferim o nouă propunere de program cultural pentru dezvoltarea publicului tânăr din regiune. Prin evenimentele propuse în acest an deschidem o poartă culturală cu vedere asupra lumii din jurul nostru pentru a ne oferi şansa de a înţelege, de a iubi şi de a ierta, pentru a fi pregătiţi de un nou drum împreună!”, declară Adrian Tibu managerul Teatrului pentru Copii și Tineret Gong.
Pe mine personal mă responsabilizează această declarație și îmi dă încrederea unei schimbări în bine, mă aliniez cu nevoia de noutate și de căutare în zona teatrului pentru copii și adolescenți. Respir adânc și țin ochii larg deschiși.
Festivalul reușește să aducă la Teatrul Gong peste 100 de artiști din Argentina, Chile, Franța, Germania, Olanda, Marea Britanie, Republica Moldova, România și Turcia. Festivalul include în agenda sa nu doar spectacole, ci filme de animație și ateliere de creație pentru copii și tinerii actori. Primele zile ale festivalului îi aduc în sala de spectacol pe spectatorii bebeluși (Out There – Atta Festival Turcia). Noi adulții stăm în jurul lor și ne minunăm cât de simplă și tandră poate fi prima întâlnire a unui om cu teatrul. Spectacolele pentru bebeluși nu au poveste, ele conțin mai degrabă activități individuale care stârnesc interesul cognitiv și perceptiv al bebelușului, activități care sporesc mișcări expresive emoțional și care îl pun pe spectator în interacțiune directă cu actorii și ceilalți spectatori. Bebelușii devin actorii principali, iar mișcările și emoțiile lor devin motoarele principale ale spectacolului.
Aceasta este prima întâlnire a copilului cu teatrul. Povestea spectacolului este a lui, iar copiii învață că aceste povești merită spuse și văzute de ceilalți.
Următoarele spectacole umplu sălile cu efervescența și nerăbdarea copiilor mai mari. Unii dintre ei sunt familiarizați cu spectacolele, publicul tânăr din Sibiu vine constant la Teatrul Gong (avem spectatori care au văzut aceleași spectacole de cinci, zece ori, spun replicile odată cu noi actorii, și de fiecare dată ei mai descoperă ceva nou la poveste). Spectacolele de teatru din București, Cluj, Franța sau Argentina, Germania îi invită pe copii în lumi fascinante și diferite. Nu sunt în măsură să prezic dacă ceea ce va rămâne durabil în ei, la capătul poveștii, este o anumită emoție sau o anumită atitudine față de real. Dar copiii spectatori sunt atenți, activi, pun întrebări și le răspund actorilor, le indică binele și îi avertizează și îi apără de pericole.
Nu poți să ieși din sală decât încărcat de toată pofta de viață pe care ți-o poate da un spectacol care creează legături atât de firești între actori și spectatori.
Spectacolul pentru persoanele autiste Furtuna al trupei Flute Theater (UK) adună la un loc spectatori cu autism și, în cel mai jucăuș, atent, rafinat și flexibil mod îi convinge să devină ei personajele lui Shakespeare. Spectacolul a devenit încă de la început, de la primirea spectatorilor în teatru de către actori, o experiență unică. Muzica, participarea la joc, imitarea actorilor i-a convins pe spectatori să devină complici în vrăji și iubire. Pentru mine întâlnirea cu această experiență, prezența persoanelor cu autism, cu reacțiile lor neprevăzute de veselie, hlizeală, teamă, suspiciune m-a făcut să mă îndrăgostesc încă odată de teatru și să realizez puterea unui spectacol. Felul în care ne dezvăluie pe unii în fața celorlalți, legăturile invizibile dintre noi devin vizibile, învățarea unei realități diferite. Recunosc că emoția acestei întâlniri a fost copleșitoare și că am urmărit cu entuziasm bucuria participanților la spectacol și la joc. Pun această experiență la loc sigur, și mă voi întoarce la ea ori de câte ori îmi voi pierde încrederea în profesia mea de actor. Atelierele pentru copii din cadrul festivalului au strâns o gașcă de scriitori cu care aș merge până la capătul lumii și tot nu m-aș sătura de poveștile lor. Carmen Tiderle cu atelierul Rime pentru puștime, Adina Popescu cu atelierul Meseria de scriitor- de la idee la carte, Ana Maria Sandu – Călătorim ca să ne cunoaștem, Alex Moldovan – Cum se naște un personaj? și Horia Corcheș – Istorii mici cu metrouri, cascadori, veioze, bunici și tot ce mai vreți să înșirați aici, i-au familiarizat pe copii cu cărțile lor și i-au încurajat către lecturi, descoperiri și istorii personale. Apropo de vârstă, Ana Maria Sandu mi-a povestit că la atelierul ei care se adresa copiilor de 8 ani a venit și un adolescent de 18 ani.
Acesta își dorea foarte mult să lucreze cu ea. Dacă știam că se poate trișa, o făceam și eu cu siguranță.
Pentru tinerii actori Festivalul Tânăr de la Sibiu a pregătit nu doar două întâlniri importante, cu regizoarea Sânzia Stoican și directoarea de casting Florentina Bratfanof, ci și prezentarea momentelor de la Gala Tânărului Actor Hop 2023 cu scopul promovării și lansării tinerilor absolvenți de teatru.
Atelierul Personajul, actorul și regizorul – o întâlnire multisenzorială a însemnat pentru mine cunoașterea unor mijloace noi de creație și explorare personală. Sânziana Stoican este o regizoare iubită și apreciată de actori și există toate motivele să fie așa. A reușit cu multă atenție și curiozitate să ne seducă și să ne apropie de exerciții noi și să ne provoace să încercăm mijloace noi de apropiere a personajelor atunci când le creăm.
Florentina Bratfanof, directoare de casting, ne-a făcut o introducere în procesul de casting, disecând toate noțiunile de promovare și de prezentare a propriilor noastre abilități. A fost într-adevăr o întâlnire necesară, pe care orice tânăr actor ar trebui să o aibă.
Seara de prezentare a colajului de la Gala Hop a strâns în sală mari, mari emoții și o explozie de râsete și bucurie. Publicul sibian i-a susținut cu mult entuziasm pe tinerii actori și asta s-a văzut și în performanțele lor actoricești și în felul în care s-au simțit ei pe scena Teatrului Gong.
Balonul roz pe care festivalul îl are desenat pe materialele sale de promovare are un detaliu pe care nu ai cum să nu-l observi, o cusătură, o cicatrice. Balonul ăsta, de atâtea ori spart, are abilitatea de a mai exista, de a mai fi, chiar și după ce trece prin tot felul de dureri. Iar Teatrul pentru Copii și Tineret Gong din Sibiu știe să împărtășească această speranță întregii comunități.
Eliza Păuna