E ușor să intri în contact cu noi! STR MIHAI VITEAZU NR 32 SUCEAVA, JUD SUCEAVA

Dual, un performance despre prietenie

DUAL este un performance teatral, non-verbal. Ferocitatea reală a simţămintelor nu are nevoie de cuvinte. Se construieşte din priviri, din tensiunile care te învăluiesc şi care cresc în tine fără pauză, fără timpi de gândire, de procesare. Având ca punct de pornire lucrările artiştilor conceptuali Erwin Wurm și Csilla Klenyánszki, „Dual, un performance despre prietenie” este o construcţie solidă şi în acelaşi timp fluidă a echilibrului fragil între ceea ce suntem şi ceea ce ascundem. Cine suntem când suntem sinceri? Când cad măştile, când obosim să mai păstrăm aparenţele, când suntem doar noi şi trăirile noastre cele mai ascunse.
O bucătărie. O masă, trei scaune. Alb. Curat. Flori. Un blat de lucru. Un spaţiu intim. Pereţii suntem noi, spectatorii. În noi se va păstra secretul, sinceritatea crudă, vulnerabilitatea. Noi suntem martorii tăcuţi care acumulează toate energiile care se vor multiplica sub ochii noştri. Aşteptarea. Aşteptarea a ceva ce urmează să se întâmple, a ceva ce trebuie să se aşeze în interiorul tău. Câte poveşti nu s-au spus în bucătărie? Câte vise nu s-au visat cu ochii deschişi? Câte secrete ştiu masa, scaunele, pereţii unei bucătării? Câte lacrimi nu s-au ascuns în spatele ingredientelor dintr-o reţetă? Câte cuvinte s-au înghiţit ca pe săbiile cu care se joacă un înghiţitor de săbii profesionist? De câte ori te-ai refugiat în bucătărie? De câte ori ai fugit de tine, de gândurile tale pe care le-ai amuţit cu zgomotul uniform al mixerului? De câte ori ai tocat cu satârul cu violenţa cu care ai fi vrut să nimiceşti tot ce te doare, tot ce te apasă?
Trei corpuri infuzate cu emoţii, cu frici, cu frustrări, cu singurătate, cu căutări, spun o poveste prin gesturi, priviri. Poveşti de viaţă esenţializate într-o expresie a chipului, într-o grimasă aproape imperceptibilă, într-o tensiune creatoare. Un ceainic în care fierbe apa, şuieratul care descrie şi creează o atmosferă, care anunţă o furtună interioară. Apele se tulbură, apoi se învolburează, se învârtejesc, răscolesc, scot din străfunduri lucruri uitate şi te obligă să le cercetezi şi să găseşti soluţii împotriva înecului. Trei corpuri care trăiesc tulburarea, învolburarea, violenţa răscolirii şi a sufocării. Nici un cuvânt. Câte un strigăt, un urlet al neputinţei răsună întâi în tine şi apoi îşi găseşte vocea, ecoul viu în ei, cei care ţi l-au provocat.
Câte trăiri într-o privire, într-un spasm, într-un gest? De câte ori ne topim în celălalt pentru a fugi de noi? Câtă violenţă se ascunde în acest proces? Cum pătrunzi în fibrele celuilalt pentru a-i lua locul şi cât vei putea purta această haină de împrumut? Cât timp îi va lua acestei noi piei să te incomodeze, să te sufoce, să te nimicească? Cum vei scăpa de ea?

Două corpuri care se caţără pe un al treilea. Care îl invadează, îl parazitează. Ce greutate au două vieţi care atârnă de a ta? Cum duci povara lor şi cum te scuturi de ea? Cum trăieşti cu ele, cum te mişti cu ele? Cum le îngrijeşti? Ce rămâne din tine după ce se desprind? Şi ele? Îşi vor recupera picioarele? Vor reînvăţa mersul singure?

Un corp care trăieşte singurătatea, disperarea tăcută ascunsă într-un zâmbet, într-o sclipire a privirii care îngheaţă. Un corp care trăieşte pe o margine tăioasă. Un corp a cărui încordare în lupta cu echilibrul transmite unda tremurului până în propriile măruntaie. Şi tremurul tău interior este asurzitor şi te bucuri de zgomotul uniform al mixerului că poate ascunde în monotonia sunetului lui vibraţiile tale stridente. Pentru că tu încă vrei să te ascunzi, să îngropi sunetul propriilor tale urlete şi zâmbeşti tâmp, bucuros că nu sufletul tău e pus pe tavă, că nu durerile tale sunt expuse şi judecate, dar că poţi citi în sufletele lor ca în al tău. Şi nu te mai simţi singur.

Un corp face mizerie. Un corp şterge mizeria. Un corp varsă ceva. Un corp curăţă. Cu mâinile, cu picioarele, cu mâinile şi cu picioarele. Cu şerveţele de unică folosinţă, cu cârpe magice. Cu mopul, cu aspiratorul, cu noi înşine. Ştergem pe jos cu noi în cele mai intime şi ascunse colţuri. Se şterg urmele de pe suprafeţele la vedere. Restul aruncăm la coş. Devenim coş. Coşul de gunoi al tuturor dezamagirilor, îndoielilor, eşecurilor, fricilor, cuvintelor nespuse. În dinamica unei bucătării şi a mişcărilor care se nasc aici înţelegem dinamica unei vieţi. Un joc amuzant şi crud. Jocul de-a oamenii mari într-o lume în care regulile se schimbă în fiecare clipă. Un joc de-a v-aţi ascunselea în care nu ştii să te găseşti şi ţi-e frică de ce ai putea găsi. Totul pe o muchie. De cuţit, de prăpastie, de viaţă. Jocul de-a viaţa şi de-a moartea. Jocul cu o privire care taie în carne vie şi pentru care nu există leac în afară de o mână grijulie care să mângâie, care să spele rănile, care să te prindă când cazi din nou şi din nou şi din nou.

Un corp. Două corpuri. Trei corpuri. O luptă cu resemnarea, cu oboseala, cu renunţarea, cu luarea de la capăt, o luptă cu tine însuţi, cu ceilalţi, cu supravieţuirea, cu relaţiile, cu micile bucurii şi marile tristeţi. Trei corpuri devenite instrumente. Trei corpuri care vibrează în tonalităţile intense ale conflictului. Trei corpuri devenite instalaţii, conductori de emoţie şi reflecţie. Trei corpuri artă.

Dual, un performance despre prietenie

Concept: Leta Popescu, Bogdan Spătaru, Florin Fieroiu

Performeri: George Albert Costea, Mihaela Velicu, Vlad Udrescu

O producție creart/Teatrelli din seria spectacolelor / performance-urilor work in progress.

Principiul Incertitudinii

Un film de Sebastian Bădărău. Producători ASTROFILM, ALEPH ONE, ARTES şi Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi. Scenariu: Sebastian Bădărău, Imagine: Mihai Nistor și Andrei Bodnaru, Sunet: Ana-Teodora Popa și Tudor-Ștefan Barbu, Muzică: Matei Stratan și Andrei Mircescu, Decor: Alexandru Grigoraș, Grafică: Luka Soare, Colorizare şi VFX: Marian Mina, Producător executiv: Nucu Ionescu, Producător delegat: Alexandra Radu

Cu: Adrian Marele, Nicolae Ionescu, Sebastian Bădărău, Erica Moldovan, Marius Rogojinski, Bogdan Horga, Maia Morgenstern, Andrei Sava, Ioana-Natalia Corban şi Ozana Cristofor

Cei care au avut norocul şi inspiraţia să prindă marţi 27 Februarie proiecţia de la Suceava, la Teatrul Municipal Matei Vişniec, a filmului lui Sebastian Bădărău Principiul Incertitudinii vor citi probabil acest material, vrând, ca şi mine, să palpeze şi catalogheze mai bine această experienţă, pentru a o recomanda cât mai convingător prietenilor.

Aşa că haide să începem. E comedie. Nu cum suntem obişnuiţi, cu tuşe groase (spumoase se spune de obicei) de comic de situaţie, limbaj sau caracter. Nu că nu avem toate formele acestea de comic. Sunt acolo. Continuu. Dar dozate cu fineţe şi cu atâta umanitate şi înţelegere pentru personaj sau situaţie, că râzi involuntar şi te şi simţi puţin vinovat, pentru că înţelegi organic că râzi de fapt de o parte din tinele de zi cu zi.

E cu fizică cuantică. V-aţi crispat? Nu e nevoie. Nu vă stresaţi, noi toţi suntem Giorgică de la pază, care nu pricepe decât tensiunea sfatului de taină dintr-un moment posibil istoric. Un Giorgică care îşi păstrează statura modestă, dar care nu este ridiculizat sau diminuat în nici un fel nici de regizor, nici de actorul care îl interpretează. Dar un Giorgică în faţa căruia oamenii de ştiinţă, marginalizaţi pentru că sunt prea inteligenţi, sunt puşi mereu ca în faţa unui judecător. Pentru că, da, ceea ce pot arăta oamenii de ştiinţă lumii depinde întotdeauna de un şef care decide comunicarea în funcţie de ce suntem noi ignoranţii capabili sau dispuşi să înţelegem.

E despre domeniul ştiinţei ca pretext şi despre căutarea continuă (a fericirii, a împlinirii, a idealului, a adevărului uman mai mult decât a celui ştiinţific) ca acţiune. Nişte cercetători în fizică cuantică par a fi în ajunul unei descoperiri revoluţionare. La noi, aici, în recognoscibila Românie. Filmată şi montată ca un thriller, o cursă nebună pentru a relua un experiment ce poate aduce validarea. Cursă dusă la extrem, în care explozia clădirii sau crearea unei găuri negre par riscuri acceptabile în căutarea adevărului intuit, simţit doar fracţiuni milimetrice dincolo de vârful degetelor. Un joc al titanilor, cu aer românesc: „Tu realizezi că poţi să deschizi o gaură neagră, la viteza asta? Şi gaura neagră înseamnă Puşcărie, Ticu!”

E despre prietenie, colegialitate, mediocritatea infrastructurilor instituţionale şi infinitul posibilităţilor umane, despre verticalitate, despre dragoste, despre regret, despre sufocare, despre cercetare, despre femei într-o lume a bărbaţilor, despre sine.

Principiul Incertitudinii creează şi apoi palpează în felurite chipuri metafora omului ca atom. Cum fizica cuantică încă bâjbâie încercând să descopere legităţile interacţiunilor şi energiilor la nivel subatomic, aşa bâjbâim fiecare în felul său încercând să înţelegem ce e acolo înăuntrul nostru, de ce e cum e şi cum putem înţelege ceva din ciocnirea sentimentelor. Ori, fără intuirea măcar a acestor legităţi de navigare la nivel micro, pare că toate legile interacţiunilor corpurilor mari descoperite, recunoscute şi asumate sunt cumva doar ficţiune.

Nu vă mai spun. Mergeţi să îl vedeţi. Urmăriţi astrofilmcinema.com pentru noutăţi.

Atât vreau să mai observ: un/nişte bărbaţi contemplă întunericul într-un tunel închis în beznă (spre suflet, spre succes, spre devenire, spre adevăr, spre inspiraţie, spre linişte, spre orice vrea şi caută fiecare). Pare că prima teoremă de rezolvare a acestei situaţii postulează că în intuneric este o uşă prin care poate trece numai o femeie.

Dinel Dumitru Teodorescu